Page 1Page 1Fill 1Group 4Page 1Page 1Group 2Fill 1Fill 1Fill 1Page 1Page 1Page 1 instagram_icon

Kwantificeer de meerwaarde van franchise!

Kwantificeer de meerwaarde van franchise!

Bij de werving & selectie van franchisenemers richten franchisegevers zich vaak op startende (franchise)ondernemers. In bepaalde branches blijkt het starten of overnemen van een franchiseonderneming voor deze groep veelal niet haalbaar. De reden? In deze branches is sprake van hevige concurrentie en hoge toetredingsdrempels, zoals hoge investeringen, specialistische kennis of strenge eisen op gebied van onder andere veiligheid, opleiding en vergunningen. Franchiseformules in bedoelde branches focussen zich daarom op het aansluiten van bestaande ondernemers. Ondernemers die reeds in de branche actief zijn vanuit een bestaand vestigingspunt met een bestaande omzet. Voorbeelden hiervan zijn ondernemers in de financiële dienstverlening en fietsspeciaalzaken.

Het is duidelijk dat je als franchisegever op zoek bent naar succesvolle ondernemers in jouw branche. Wanneer een ondernemer als succesvol kan worden beschouwd, is deels subjectief. Het gaat er in dit kader om dat je als franchisegever selectief te werk gaat en niet alleen voor kwantiteit gaat om de benodigde schaalvoordelen te behalen. De vraag is echter of succesvolle ondernemers bereid zijn om een samenwerking met een franchisegever aan te gaan. Die bereidheid valt of staat met de toegevoegde waarde van de formule op korte én lange termijn. De toegevoegde waarde zit vaak in de te behalen schaalvoordelen op het gebied van onder andere inkoop, automatisering, training en opleiding en marketing. Meer nog dan al bij startende ondernemers het geval is, moet de ondernemer worden overtuigd van de meerwaarde van de franchiseformule. Het kwantificeren van de toegevoegde waarde is hierbij van essentieel belang.

Een ondernemer zal moeten worden overtuigd van het feit dat de franchisefee van bijvoorbeeld 6% hem meer dan 6% rendement oplevert. Voor een ondernemer die dag in dag uit voor zijn resultaat knokt, is dat vaak lastig voor te stellen. Zeker in de huidige economische situatie. Het is daarom belangrijk om aan de hand van ‘best practices’ van reeds aangesloten ondernemers te laten zien wat het gerealiseerde voordeel is. Op basis hiervan kan de ondernemer inschatten wat het voordeel voor hem zou kunnen zijn. Daarnaast is het belangrijk dat collega ondernemers die al eerder voor de formule hebben gekozen dit onderschrijven aan de hand van testimonials of als referentie.

Een ondernemer zal bereid zijn tot samenwerking als de toegevoegde waarde voor hem kan worden aangetoond. Hierbij is het tevens van essentieel belang dat de ondernemer zich kan vinden in de uitgangspunten van franchise. Bijvoorbeeld waarom het niet mogelijk is om op ‘pick and choose’ basis gebruik te maken van de diensten van de franchisegever. Het gezamenlijk belang van de gekozen spelregels moet dan ook voor iedereen helder zijn en door alle partijen worden onderschreven. De vraag blijft of de ondernemer zich ook in de praktijk binnen de franchiseformule op zijn plaats voelt. Een persoonlijkheidstest als onderdeel van de wervingsprocedure biedt beide partijen de mogelijkheid om hiervan vooraf een reële inschatting te maken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!