Page 1Page 1Fill 1Group 4Page 1Page 1Group 2Fill 1Fill 1Fill 1Page 1Page 1Page 1 instagram_icon

Met strijdplan de ondernemersdrempels te lijf!

Een franchisespecial voor vrouwen. Waarom die speciale aandacht?
Voor mijn werk spreek ik dagelijks mensen met ondernemersambitie. En dat zijn zeker niet alleen mannen. Binnen mijn vriendenkring tel ik zo tien ondernemende vrouwen. Ook onder onze opdrachtgevers zijn de vrouwelijke ondernemers goed vertegenwoordigd. Is zoveel women power dan puur toeval?

Een korte zoektocht op internet bevestigt dat vrouwen over goede ondernemersgenen beschikken. Enige tijd geleden, in 2004, zijn 1.400 faillissementen onderzocht. Conclusie: vrouwelijke ondernemers houden het langer vol en gaan minder snel failliet. Wellicht aangemoedigd door dit positieve bericht steeg - volgens onderzoek - het aantal vrouwelijke directeuren / vennoten / eigenaren in de periode 2004 - 2009 sterk. Het aandeel van vrouwen onder startende ondernemers was in 2007 nog 31 procent. elf jaar later is het opgelopen tot 36 procent. Maar eerlijk is eerlijk, het totaal aantal vrouwelijke ondernemers blijft nog flink achter. Hoogste tijd voor een strijdplan om de ondernemersdrempels voor de dames met koudwatervrees te verlagen en wellicht weg te nemen.

In mijn werk zie ik dat vrouwen vooral hun hart volgen. Belangrijkste drijfveren om te ondernemen zijn de passie voor het vak, het product en/of de dienstverlening, de zelfstandigheid en de uitdaging. Dat is een goede basis. De volgende stap bestaat uit praten met ondernemers, de marktontwikkelingen en de doelgroep onderzoeken, de concurrentie bekijken, adviseurs raadplegen, etc. Zo vorm je je een goed beeld van het ondernemerschap, de marktkansen, de branche- en formulepotentie, en in hoeverre dit alles bij jou past.

Dan een bekend cliché: het merendeel van de vrouwen schijnt minder waarde te hechten aan een hoog inkomen en status dan de meeste mannen. Dat mag dan zo zijn, het neemt niet weg dat elk bedrijf dat wil blijven bestaan rendabel moet zijn. Belangrijk is om voorafgaand aan de start investeringen, omzet en kosten in kaart te hebben. Het financiële plaatje laat ook zien of een bankfinanciering nodig is en welk ondernemersinkomen je kunt verwachten. Is dit voldoende om je privé-uitgaven van te bekostigen? Vergeet niet om een overbruggingsperiode in te calculeren. Elk bedrijf kent een aanloopperiode.

Het laatste, en wellicht voor veel vrouwen het belangrijkste onderdeel van het strijdplan; de zorg voor het gezin. Het gezin en een eigen zaak lijkt veel vrouwen een lastige combinatie. In de praktijk zie je dat vrouwen die voor beide kiezen organisatietalenten zijn. Er is een duidelijk, strak schema en een heel netwerk aan oppasopa’s, oma’s, vrienden en buren om vakanties, vrije middagen, ziekte, tennisles, etc. op te vangen. Houd wel rekening met een drukke beginperiode. En investeer vanaf het begin in een goed team waarop je kunt bouwen.
Met deze stappen kun je met een gerust hart de ondernemersdrempels nemen. Denken, durven en doen.

P.S: Heb je wel eens franchising overwogen? Het complete strijdplan ontwikkel je dan samen. En ook na de start van je onderneming kun je rekenen op het advies en de support vanuit de franchisegever. Eigenlijk een kwestie van zaken slim uitbesteden. Helemaal zo’n gek idee niet, vind je niet?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!