Page 1Page 1Fill 1Group 4Page 1Page 1Group 2Fill 1Fill 1Fill 1Page 1Page 1Page 1 instagram_icon
Toastable

Franchisegever aan het Woord: Achter de Schermen bij Toastable

Stel je voor: een lunchroom waar tosti's niet langer simpelweg samengesteld zijn uit twee boterhammen met ham en kaas, maar waar elke hap een culinair avontuur op zich is. Welkom bij Toastable, waar traditionele tosti's een make-over hebben ondergaan tot échte smaakexplosies.

Bartjan, de oprichter van Toastable, neemt je in dit interview mee op zijn ondernemersreis – een reis die begon op het strand en uitgroeide tot een bloeiende franchise waarin de driedubbele tosti centraal staat.

Wil jij alles weten over de geheime ingrediënten van Toastable en ontdekken hoe het is om als franchisenemer deel uit te maken van deze unieke formule? Lees dan snel verder!

Even voorstellen…
“Mijn naam is Bartjan, ik ben 38 jaar oud en samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik in Amsterdam. Elf jaar geleden ben ik gestart met ondernemen en opende ik de allereerste vestiging van Toastable in het centrum van Amsterdam.”

Hoe ben je begonnen met de oprichting van Toastable?
“Ik werkte een paar jaar bij een strandpaviljoen tijdens mijn studiejaren, waar ik ontdekte dat de tosti verreweg het meest geliefd was. Ik wilde een unieke twist geven aan de eenvoudige tosti; zo ontstond het idee voor Toastable.

"Tijdens mijn afstuderen ben ik begonnen met het schrijven van een businessplan. In de laatste maanden van mijn studie heb ik in de avonduurtjes veel aan mijn plan gewerkt, maar uiteindelijk is het opstarten vooral een kwestie van doen. Het plan zat al in mijn hoofd; ik hoefde het alleen nog uit te voeren. Als je wacht tot je businessplan helemaal perfect is, zal het nooit gebeuren.”

"Toen ik uiteindelijk besloot ervoor te gaan, was mijn eerste stap het zoeken naar een geschikte locatie, die absoluut perfect moest zijn. Uiteindelijk vond ik een fantastische plek op het Koningsplein, midden in het centrum van Amsterdam.”

Toen je de eerste vestiging opende, had je toen de intentie om een franchise te starten?
“In het begin wilde ik gewoon mijn eigen zaak starten, zonder het idee van een keten. Maar door het succes zijn we processen gaan standaardiseren en openden we meerdere filialen. Toen dacht ik: dit moeten we tot een concept maken. We begonnen met meer standaardisatie, creëerden een huisstijl, enzovoort.

De eerste vier vestigingen in Amsterdam (2), Den Haag (1) en Utrecht (1) zijn van mij. Na het opzetten van deze filialen wilde ik verder uitbreiden, maar stond voor de vraag: hoe? De optie om het zelf te doen lag voor de hand, waarbij ik kapitaal moest verwerven en een managementlaag moest opzetten, en nog veel meer. Aan de andere kant was er de mogelijkheid om te gaan franchisen. Dat trok me aan omdat dit ondernemers de kans geeft om hun eigen zaak van A tot Z te runnen. Ik heb er toen voor gekozen om te gaan franchisen, en sindsdien hebben we twee vestigingen geopend.”

We zijn momenteel in de prachtige Toastable-vestiging in Den Haag zijn, zou je ons kunnen vertellen wat het concept van Toastable zo uniek maakt?
“Onze focus ligt écht op de tosti’s – daar zijn we in afgestudeerd. Voor ons is de perfecte tosti krokant aan de buitenkant en smeuïg en zacht aan de binnenkant. We doen er erg veel ingrediënten in en door ons unieke brood kunnen we ervoor zorgen dat de tosti niet te nat wordt. Hierdoor kun je hem met één hand eten. Je moet hem met één hand kunnen eten. En na het eten mag je geen honger meer hebben, maar het mag ook niet te veel zijn. De tosti’s van Toastable zijn gewoon de beste! 😉

Met zoveel heerlijke opties op het menu, zijn we benieuwd, wat is jouw favoriete tosti?
"Mijn favoriete tosti is The Legend, een tosti met kip, bacon, paprika, kaas een uitje en kerriemayonaise. Dat is de eerste tosti die ik bedacht heb, en die staat vanaf dag één op de kaart. Die is altijd met kop en schouders de bestverkochte geweest."

Zijn er ook vegan opties op het menu te vinden?
"We spelen in op de groeiende vraag naar vegan opties, hoewel de tosti's met vlees nog steeds het best verkopen. Onlangs hebben we van onze twee bestsellers een vegan variant gemaakt. De bestsellers zijn het lekkerst en worden het meest verkocht. Door daar een vegan variant van te maken, kan iedereen altijd de lekkerste kiezen."

Heeft elke vestiging hetzelfde menu, of hebben franchisenemers de vrijheid om aanpassingen te maken?
“Alle vestigingen hebben hetzelfde menu. Dit is een van onze belangrijkste krachten; het assortiment moet bekend zijn zodat gasten weten wat ze kunnen verwachten. De seizoenkaart kan verschillen per filiaal. Hierin heeft een franchisenemer de vrijheid om zijn eigen specials te bedenken. In Den Haag hebben we nu een zoete special op het menu, de Sweet Dreams. Een tosti met Nutella en marshmallows.”

Wat voor ondersteuning biedt Toastable aan franchisenemers die een nieuwe vestiging willen openen?
"Ik vind het belangrijk dat de franchisenemer niet alleen de sleutel van de zaak krijgt en direct kan instappen. Diegene moet actief meebouwen en echt feeling krijgen voor zijn tent. Wanneer we met een franchisenemer starten, help ik bij het opbouwen van de zaak. Samen zoeken we naar een geschikte locatie, stellen we een businessplan op en regelen we financiering. De gehele opbouw, inclusief de intake, de verbouwingsfase en de daadwerkelijke begeleiding van de verbouwing, doe ik allemaal samen met die franchisenemer."

“Met franchisen kun je je eigen bedrijf runnen, en dat is anders dan het opbouwen van een geheel eigen onderneming. En net bij dat opbouwen kunnen wij (Toastable) ondersteuning bieden."

Wat beschouw jij als de belangrijkste kenmerken van een succesvolle franchisenemer?
“Diep in je hart willen ondernemen en je eigen zaak runnen; dat is het allerbelangrijkste. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste ondernemers als ondernemer geboren worden. Ondernemerschap is eerder een lifestyle dan een beroepskeuze; het moet in je zitten. Je moet bereid zijn om 100% toegewijd te zijn en zelf de aan- en uitknop in de gaten te houden.”

“Horeca-ervaring is wel handig, maar niet per se noodzakelijk. Het is essentieel dat je goed met mensen kunt omgaan en eigenaarschap kunt uitstralen. Maak van je zaak een belevenis, ga het gesprek aan met mensen en verbindt met je gasten.”

“Bij Toastable geloven we daarnaast sterk in lokaal ondernemerschap. Wij zijn ervan overtuigd dat de eigenaar zelf de touwtjes in handen moet hebben en actief betrokken moet zijn bij de dagelijkse gang van zaken. Daarom willen we onze eigen winstgevende zaken in Utrecht en Den Haag verkopen aan een lokale franchisenemer. We zijn ervan overtuigd dat zij, met hun lokale kennis en passie, nog meer uit de vestigingen kunnen halen dan wij vanaf het hoofdkantoor voor elkaar krijgen.”

Wat zie jij als mogelijke uitdagingen waar een franchisenemer mee te maken kan krijgen?
"Lokale marketing is een onderdeel dat de franchisenemer moet oppakken. Dit is iets waarop je kunt scoren, maar als je het niet goed doet, kun je er ook op verliezen. Als franchisenemer is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je mensen van de straat naar binnen haalt."

Hoe ziet het aandeel van Toastable eruit als het gaat om de marketinginspanningen voor de franchise?
"Wij vergroten de naamsbekendheid van Toastable en informeren onze doelgroepen over onze producten via doelgerichte marketing. Daarom werken we aan het optimaliseren van onze online vindbaarheid, een proces dat voornamelijk achter de schermen plaatsvindt. Dit betekent dat wanneer iemand in de buurt is en bijvoorbeeld zoekt naar 'lunchen' op Google, wij bovenaan in de zoekresultaten moeten verschijnen. Vóór de schermen leggen we voornamelijk de nadruk op online marketing via sociale media. We maken TikToks, foto's en video's.

Voor elke vestiging organiseren we een openingscampagne, compleet met foto's en video's van de verbouwing. We delen online een foto van een eyecatcher in de nieuwe stad, die samengaat met een winactie die we enkele weken promoten. Bijvoorbeeld, 10 gelukkige mensen kunnen een gratis lunch winnen als ze raden in welke stad de nieuwe vestiging komt. We blijven de vestiging promoten tot aan de opening, zodat we top-of-mind zijn. Op deze manier zorgen we voor een vliegende start, omdat mensen al voor de officiële opening weten dat we er zijn!

Ook in de zaak is het belangrijk dat de branding goed is. Het logo moet goed zichtbaar zijn, en alle vestigingen moet dezelfde uitstraling hebben. En om eenheid uit te stralen, dragen onze medewerkers allemaal dezelfde outfits!”

“Wij zorgen ervoor dat Toastable bekend wordt, de franchisenemers zijn verantwoordelijk voor het bekend maken van hun specifieke vestiging.”

Hoe gaat Toastable om met de uitdagingen rondom het vinden van personeel, gezien de toestand in de huidige arbeidsmarkt?
"We ervaren geen problemen bij het vinden van medewerkers. We ontvangen veel sollicitaties, waarschijnlijk omdat we een sterke reputatie hebben opgebouwd. Mensen zijn bekend met ons concept en reageren daardoor sneller op onze vacatures. Bovendien willen mensen tegenwoordig een verbinding voelen met het bedrijf; ze vragen zich af wat het bedrijf voor hen doet, in plaats van wat zij voor het bedrijf moeten doen. Ik denk dat het voordeel van een franchisenemer die actief betrokken is bij zijn zaak en een relatie opbouwt met medewerkers hierin ligt. De nieuwe generatie wil geen nummer zijn, maar deel uitmaken van een team."

Hoe is de taakverdeling binnen het team? Heeft iedere medewerker een vaste taak, of worden ze allround opgeleid om verschillende taken te kunnen vervullen?
"Iedereen wordt getraind voor alle taken, maar heeft wel een specifieke plek waar ze het beste in zijn en wat ze het leukst vinden. Desondanks is het mogelijk om overal in te vallen. Het is ook leuk om af en toe van rol te wisselen, zodat je verschillende aspecten van het werk kunt ervaren. En het is ook goed om te weten wat een collega doormaakt, zodat je begrijpt hoe druk ze het kunnen hebben."

Nu we het over training hebben, welke specifieke trainingen bieden jullie aan om van iemand een succesvolle franchisenemer te maken?

"Als kandidaat kun je stagelopen in een van onze Toastable vestigingen, zo lang als nodig. In het begin leer je de fijne kneepjes van het barista- en tosti-bakvak. Wanneer je die vaardigheden beheerst, krijg je training om locatiemanager te worden, met verantwoordelijkheden zoals het beheren van bestellingen en roosters. Daarna volgt training in administratie en lokale marketing. Zodra jouw zaak opent, zal een ervaren manager je enkele weken ondersteunen om ervoor te zorgen dat je team goed wordt ingewerkt."

Hebben lokale franchisenemers onderling contact met elkaar? Is er sprake van samenwerking of uitwisseling van ervaringen tussen de verschillende vestigingen?
"Franchisenemers hebben onderling contact via WhatsApp, telefoon en e-mail. Daarnaast maken we gebruik van een BI-platform waarin alle verkoop- en personeelsinzetdata worden verwerkt. Via dit platform kunnen we dagelijks real-time gegevens van alle zaken vergelijken om van elkaar te leren. Ik bekijk deze informatie wekelijks en vergelijk de prestaties van de vestigingen onderling. Vervolgens neem ik contact op met de franchisenemers om eventuele verbeterpunten te bespreken.”

“Eén keer per jaar komen we allemaal samen - alle franchisenemers en locatiemanagers. Dat is echt héél waardevol. Pas als je samenkomt, komen er allerlei ideeën op tafel over wat we anders kunnen doen en hoe we onze zaken kunnen verbeteren."

Welk advies zou je willen geven aan individuen die overwegen een Toastable te starten?
"Start een eigen onderneming, het is het leukste wat er is! En overweeg om je aan te sluiten bij een groep, want dat brengt zoveel voordelen met zich mee. Niet alleen financieel, omdat je kunt profiteren van meer inkoopvoordelen dan dat je aan franchisefees betaalt. Los van de financiën krijg je toegang tot waardevolle kennis waar je echt iets aan hebt. Je kunt alles bespreken. Wij hebben alle mogelijke fouten al gemaakt, dus we kunnen je helpen om die te voorkomen."

Begin jouw tosti-avontuur
Geïnspireerd door Bartjan's verhaal? Klaar om jouw eigen ondernemersreis te beginnen? Vul het formulier in en ontvang direct de Toastable franchisebrochure. Laat deze kans niet aan je voorbij gaan - jouw tosti-avontuur wacht op jou!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!