Page 1Page 1Fill 1Group 4Page 1Page 1Group 2Fill 1Fill 1Fill 1Page 1Page 1Page 1 instagram_icon
Rockademy

Interview met franchisegever Rockademy: Colin Pichel

Colin Pichel, eigenaar en bedenker van Rockademy, is onlangs geinterviewd door Cisly Burcksen voor het muziekplatform van de VPRO: 3voor12.

Wil je graag zelf muziek leren maken en in een bandje spelen? In Leiden zijn er verschillende plekken waar je dat kunt leren. Maar waarin onderscheiden al die muziekscholen zich van elkaar en wie zijn de mensen die er lesgeven? Ontmoet: Colin Pichel, de oprichter van Rockademy.

Voordat Colin Rockademy oprichtte, gaf hij les op een andere muziekschool. Daar ontdekte hij dat zijn manier van lesgeven heel anders is dan gebruikelijk. Als autodidact heeft hij vrijwel geen theoretische kennis en is zijn lesmethode heel praktijk- en resultaatgericht. Die werkwijze is nu leidend voor het onderwijs van Rockademy. “Mijn manier van werken is niet afhankelijk van of je veel oefent of van je intelligentieniveau,” stelt hij. Hij begon zelf relatief laat met muziek maken. Als kind wilde hij wel graag gitaar leren spelen, maar hij mocht niet op les. Omdat hij ook telkens andere sporten wilde beoefenen, dachten zijn ouders dat deze wens weer een van zijn bevliegingen was. Pas op zijn achttiende kon hij zijn droom waarmaken. “Zodra ik kon, leerde ik mezelf drummen en gitaarspelen. Als je naar muziek luistert kun je makkelijk achterhalen wat de drummer doet. Ik kon dus al ‘airdrummen’ voordat ik echt ging spelen. Maar van de gitaar had ik geen flauw idee. Ik had niet eens een stemapparaat, maar stemde mijn gitaar aan de hand van een nummer van Eric Clapton waarvan ik wist dat het in D stond. Er was nog geen YouTube en ik luisterde eindeloos platen en cassettebandjes om te achterhalen wat de gitaristen deden en het na te spelen,” herinnert Colin zich. “Een ongelofelijke houtje-touwtjemanier, maar die reis brengt je wel op hele andere plekken dan de standaardroute.”

Geen onnodige ballast
Zo heeft Colin een sterke muzikale intuïtie en een uitstekend getraind gehoor ontwikkeld. In zijn lessen staat dan ook het zelf ontdekken van het instrument centraal, en niet noten lezen of muziektheorie. “Ik merk vaak bij leerlingen dat ze zich onderdaan voelen van hun instrument als ze er nog niet zo veel van weten. Dat heb ik zelf nooit gehad. Je moet meester over je instrument zijn: de gitaar is een verlengstuk van jou. Daarom laat ik onnodige ballast weg. Kijk naar de Beatles, de Stones of Jimi Hendrix: die waren ook niet theoretisch onderlegd. Vergelijk het met het leren van een taal: Je kunt wel Russisch studeren en alle grammaticaregeltjes heel goed kennen, maar als je nooit in Rusland komt leer je de taal niet echt goed spreken. Zo is het ook met muziek: eerst moet je leren spelen en genieten van de klanken die je voortbrengt. Theorie leren kan later altijd nog.”

Mensen laten shinen is het mooiste aan lesgeven
Spelplezier staat voorop in zijn lessen, en Colin is wars van prestatiedruk. “Kunst is expressie, geen wedstrijd. En als iemand geen talent of geen geduld ergens voor heeft, moet je dat als leraar niet veroordelen. Op andere muziekscholen hangt het er maar van af of de school of een leraar vindt of je goed genoeg bent. Hier is iedereen een ster en iedereen heeft recht op plezier. Zo had ik eens een leerling, die oefende nooit en daardoor duurden de lessen soms ook wel lang. Ik had bijna gezegd: ‘Joh, ga toch voetballen’, maar toen kwam zijn moeder me bedanken omdat hij het zo naar z’n zin had bij ons. Niet iedereen wil heel goed worden, en dat is prima. “

Kampvuurgitarist on steroids
Naar eigen zeggen heeft Colin een lesmethode ontwikkeld die het eigenlijk heel simpel maakt om een instrument te doorgronden. “Vroeger vond ik een piano bijvoorbeeld er altijd heel ingewikkeld uitzien: witte toetsen, zwarte toetsen, om en om maar soms niet... Nu weet ik dat het alleen maar om twaalf toetsen gaat. Dat maakt zo’n instrument minder eng, en eigenlijk heel overzichtelijk. Zelfde verhaal met de gitaar: je hebt eigenlijk maar zeven akkoorden nodig. Dan kun je alles spelen. Natuurlijk heb je nog wel mineur en majeur enzo, maar dàt is de essentie. Als je leerlingen daar bewust van kunt maken, worden ze de baas over hun instrument. Ik laat ze ook eigen liedjes maken, gewoon met één of twee akkoorden. Dan begint al het genieten van wat je doet: kijk eens wat je allemaal kan! Anderzijds: je hoeft het allemaal niet te kunnen, wat je niet wilt leren dat hoeft niet. De meeste leerlingen komen hier niet omdat ze de zware muziek in willen. Eigelijk wil iedereen een kampvuurgitarist on steroids zijn.” Tussen zijn gitaar- en drumleerlingen ziet hij niet echt typerende verschillen. En ze willen ook nog wel eens switchen van instrument. Maar dat geldt niet voor iedereen: “Bassisten zijn wel echt andere mensen, die zijn direct herkenbaar. Leerlingen willen nog wel eens overstappen van drums naar gitaar of toetsen, dat iemand van bijvoorbeeld piano naar basgitaar gaat komt eigenlijk niet voor.”

Rockademy biedt muzieklessen in alle genres binnen de lichte muziek: rock, pop, funk, soul, folk, licht jazzy; alle populaire stijlen. Je kunt er les volgen op ‘traditionele’ instrumenten zoals gitaar en drums of zangles volgen, maar ook dj-les behoort tot de mogelijkheden. Misschien word je wel net zo veelbelovend als Rockademy-leerling dj Flor! Mocht je overwegen verder te studeren aan een muzikale beroepsopleiding, dan is daar een apart programma voor. Alle leerlingen kunnen facultatief meedoen in bandprojecten. Iets wat momenteel nog in een opstartfase is.

Bron: VPRO (voor het volledige artikel: https://bit.ly/2yacyNk)

Wil jij je als ondernemer aansluiten bij Rockademy? Klik dan hier en ontdek jouw mogelijkheden bij Rockademy!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!