Page 1Page 1Fill 1Group 4Page 1Page 1Group 2Fill 1Fill 1Fill 1Page 1Page 1Page 1 instagram_icon
Boomerang Business Collective

Boomerang Business Collective – het opstarten van je eigen collectief

Voor ondernemers is netwerken een onmisbare bouwsteen op weg naar succes. Het gaat verder dan simpelweg het uitwisselen van visitekaartjes; netwerken is een strategisch hulpmiddel waarmee je deuren opent, waardevolle connecties legt en zakelijke kansen doet bloeien. Boomerang transformeert de traditionele benadering van netwerken en voegt een nieuwe dimensie toe aan het opbouwen van duurzame zakelijke relaties.

Boomerang Business Collective nodigt enthousiaste en gedreven ondernemers uit om een eigen netwerkcollectief op te starten in hun eigen regio. Onlangs spraken we Frank van het Bolscher (collectief Hengelo), Paul Heikens (collectief Groningen-Zuid en Meppel) en René de Jonge (collectief Stadskanaal en Veendam), franchisenemers bij Boomerang Business Collective, over de franchiseformule en het opstarten van hun eigen collectief. Wij delen hun ervaringen om jou een beter beeld te geven van het ondernemerschap als franchisenemer bij Boomerang.

In het kort: Wat is Boomerang Business Collective?
Boomerang Business Collective is een zakelijke netwerkorganisatie en onderscheidt zich door een bewezen effectieve aanpak voor netwerken, met zowel succesvolle methoden als unieke eigenschappen. Het lokale karakter van Boomerang brengt lokale ondernemers samen, wat resulteert in een persoonlijke en betrokken sfeer.

De innovatieve software, waaronder een speciale app, optimaliseert het lidmaatschap door functionaliteiten zoals aanbevelingen, het terugvinden van leden en gasten, en het bekijken van presentaties. Tijdens bijeenkomsten doen leden een 1-minuut-pitch met ondersteunend beeldmateriaal via de app.

De frisse uitstraling, aantrekkelijke website en effectieve communicatie dragen bij aan het succes, waarbij het gevoel van laagdrempeligheid ondernemers aanspreekt.

Wat houdt het in als je Boomerang Consultant bent?
Als franchisenemer van Boomerang verkrijg je de titel Boomerang Consultant, waarbij jij het hart vormt van een lokaal netwerk van ondernemers. Dit is dan ook het grootste verschil met andere netwerkorganisaties, geven alle drie aan.

"Een franchisenemer in de groep, die hier ook zijn boterham mee verdient, zal er alles aan doen om de groep draaiende te houden. De ondernemer die zich aansluit bij het collectief kan meer omzet genereren en zijn netwerk uitbreiden; voor een Boomerang-franchisenemer is het ook een vorm van inkomen,” vertelt René de Jonge.

Word je franchisenemer bij Boomerang, dan bouw je in eerste instantie aan één collectief, maar je krijgt de mogelijkheid om uit te breiden naar maximaal 4 collectieven. Als je naast je dagelijkse werkzaamheden één of twee groepen draaiende houdt, kun je dat prima combineren met je huidige baan, of je nu een eigenaar bent of in dienst bent als medewerker, legt Frank uit. "Het is eigenlijk een win-win, want naast je reguliere verdiensten als Boomerang Consultant, vergroot je ook je eigen netwerk."

Wat komt er allemaal bij zo’n collectief kijken?
Het DNA van de groep
Als Boomerang Consultant ben je de drijvende kracht achter het opbouwen van het lokale netwerk. Je begint met het samenbrengen van een groep mensen die het karakter en de identiteit van de groep bepalen. Deze mensen vormen het DNA van de groep.

Nadat het DNA van de groep is bepaald, gaat het echte werk van start met het organiseren van bijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten leren leden elkaar beter kennen, delen ze ideeën en werken ze samen aan gemeenschappelijke doelen. Bovendien bieden deze bijeenkomsten een uitstekende kans om gasten uit te nodigen. Zo krijgen potentiële nieuwe leden de kans om de dynamiek van de groep te ervaren en de waarde van de samenwerking binnen het collectief te ontdekken.

Gun jezelf tijd
Als je de uitdaging aangaat als Boomerang Consultant, willen alle franchisenemers je één waardevolle tip meegeven: gun jezelf de tijd. Het is verleidelijk om binnen een korte tijd veel mensen te verzamelen die zich willen aansluiten bij je collectief, zodat je collectief snel van start kan gaan. Een collectief heeft namelijk minimaal 25 leden nodig voordat het collectief officieel start.

Om de juiste mensen bij elkaar te krijgen, is het belangrijk om te ontdekken hoe iemand in de groep past en of diegene een waardevolle aanvulling is. Kwaliteit gaat boven kwantiteit; je wilt een hechte groep ondernemers creëren die goed met elkaar overweg kunnen en die een levendige dynamiek binnen de groep tot stand brengen.

Als iemand eenmaal geïnteresseerd is om lid te worden, weet je van tevoren niet wat voor moois diegene met zich mee brengt. Paul deelt: "Het werven van leden voor je collectief is als het gooien van een boemerang vol kansen. Je werpt de boemerang naar iemand die potentieel lid kan worden, en onderweg neemt diegene niet alleen de uitdaging aan, maar brengt ook meer mensen mee die lid willen worden van de groep."

Kijk in je eigen netwerk
Uit onze gesprekken met Boomerang-franchisenemers blijkt dat de kern hun leden afkomstig is uit hun bestaande netwerk. Het voordeel van mensen uit je eigen netwerk is dat je op voorhand weet wat je van iemand kunt verwachten.

Je collectief staat, en nu? Wat komt daar allemaal bij kijken?
Bestuur
Het leiden van het collectief doe je niet alleen; elk collectief heeft een bestuur bestaande uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Samen vormen jullie het leiderschapsteam.

Tijdens de bijeenkomsten heeft de voorzitter de leiding. Jij zorgt ervoor dat de voorzitter en zijn bestuur de juiste training krijgt, zodat de meetings effectief verlopen.

De secretaris houdt verschillende zaken bij voor het collectief, zoals aanvragen van potentiële nieuwe leden. Als Boomerang Consultant wissel je met deze persoon veel informatie uit. De penningmeester beheert de financiën, waaronder de kosten voor het huren van een locatie en de verzorging van ontbijtjes.

Na een jaar dragen de bestuursleden hun functies over aan andere leden, waardoor iedereen binnen het collectief de kans krijgt om nieuwe verantwoordelijkheden op zich te nemen. Dit bevordert niet alleen de persoonlijke groei van de leden, maar zorgt ook voor een dynamische ervaring binnen het collectief.

Hoeveel tijd ben je kwijt als Boomerang Consultant?
Houdt er rekening mee dat je in de opstartende fase van je collectief 6 tot 10 uur van je werkweek bezig bent om een collectief voor te bereiden, op te kunnen zetten, te waarborgen en te groeien, geeft Frank aan. “Koop jezelf tijd”, is dan ook zijn advies. “Bijna elke franchisenemer zal dit naast zijn eigen werk doen. Er is niemand die in één keer 4-5 groepen uit de grond kan stampen en daardoor niet meer hoeft te werken.

Wanneer het collectief draait en er wekelijks bijeenkomsten worden georganiseerd, wordt er als Boomerang Consultant niet van je verwacht dat je bij iedere bijeenkomst aanwezig bent. Tenzij je zelf lid bent van het collectief, ben je minimaal één keer per maand aanwezig zijn om de vergadering te leiden.

Dat jij als Boomerang Consultant minimaal één keer per maand de vergadering moet leiden, is niet zonder reden. Dit doe je om de kwaliteit van de vergaderingen zelf in een hoog stadium te houden.

“Door controle uit te oefenen, blijft de groep in een bepaalde structuur zitten. Doe je dat niet, dan verwatert de structuur,” geeft Frank aan.

Hij voegt daaraan toe: “Neem bijvoorbeeld een fastfoodketen. Op het moment dat je daar een hamburger bestelt, zit er een bepaalde structuur in de ingrediënten die erop zitten. Dit doen ze bewust, zodat elke franchisenemer dezelfde ingrediënten gebruikt en de hamburger consistent dezelfde smaak heeft. Gasten kunnen rekenen op een bepaalde kwaliteit. Periodiek komt er een vertegenwoordiger langs om te controleren of de hamburgers nog steeds op de juiste manier worden gemaakt. Op deze manier wordt voorkomen dat een afzonderlijk restaurant op eigen initiatief de ingrediënten aanpast.” “Hetzelfde principe passen wij toe bij Boomerang,” zegt Frank.

“Wij controleren regelmatig of de groepen op dezelfde manier functioneren, zodat we het concept en de kwaliteit kunnen waarborgen.”

Wat maakt een collectief uniek?
Zakelijke én persoonlijke groei
Binnen Boomerang wordt niet alleen gefocust op zakelijke ontwikkeling; er wordt ook geïnvesteerd in de persoonlijke groei van de leden. Tijdens de vergaderingen krijgt elk lid de mogelijkheid om een 1-minuut pitch te houden, waardoor ze niet alleen hun bedrijf presenteren, maar ook aan hun eigen presentatievaardigheden werken.

Eigen inbreng per collectief
Binnen het Collectief is er ruimte voor Boomerang Consultants om extra initiatieven te nemen, afgestemd op de specifieke behoeften van de leden. "Zo ben ik momenteel veel bezig op het gebied van educatie binnen het collectief," deelt Paul.
Kleine ondernemers, waaronder ikzelf, hebben vaak veel ervaring, maar nemen niet altijd de tijd voor hun eigen verdere opleiding. Boomerang biedt al trainingen aan, en ik ben van plan om hier dieper op in te gaan.

Waardevolle relaties en vriendschappen
Boomerang gaat verder dan alleen zakelijke connecties en educatie; het biedt een platform waar leden ook de kans krijgen om waardevolle relaties en vriendschappen op te bouwen. René de Jonge deelt zijn ervaring: “Eens in de twee jaar organiseer ik samen met acht anderen, afkomstig uit de vorige netwerkorganisatie waar we sterke banden hebben opgebouwd, een reis. Onze laatste bestemming was Kenia, en daarvoor zijn we naar India gereisd.”

“Volgend jaar staat Peru op de planning. We streven er altijd naar om een bijzondere reis te maken. Dit initiatief is allemaal voortgekomen uit die groep."

Klaar voor het Boomerang avontuur?
Ga jij het ondernemersavontuur bij Boomerang Business Collective aan en word jij de drijvende kracht achter een lokaal netwerk van ondernemers? Vul het onderstaande formulier in en ontvang direct de franchisebrochure in je mailbox.

Vorm jij binnenkort het kloppende hart van een lokaal netwerk van ondernemers?

Vul dit formulier in en ontdek de mogelijkheden!

Ja, ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en de privacy verklaring

Gerelateerde HF-updates

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!