Page 1 Page 1 Fill 1 Group 4 Page 1 Page 1 Group 2 Fill 1 Fill 1 Fill 1 Page 1 Page 1 Page 1 instagram_icon
WTC banner – Hallo Franchise – Franchisefactory

Over Franchise

In het kort; franchise is een vorm van samenwerking waarbij een ondernemer en een bedrijf hetzelfde bedrijfsconcept uitstralen. De ondernemer (de franchisenemer) krijgt toestemming van een bedrijf of organisatie (de franchisegever) om de naam en uitstraling, producten en/of diensten te gebruiken en aan te bieden tegen betaling.

De basis van franchise

  • Samenwerking: Franchise is een samenwerking tussen twee partijen, waarbij de franchisegever zijn kennis, ervaring en merkbekendheid deelt met de franchisenemer.
  • Standaardisering: Om de kwaliteit en de uniforme uitstraling van het merk te waarborgen, worden er vaak strenge regels en richtlijnen vastgelegd waar de franchisenemer zich aan moet houden.
  • Ondersteuning: De franchisegever biedt de franchisenemer meestal uitgebreide ondersteuning, zoals trainingen, marketingmateriaal en advies, om het succes van de franchiselocatie te garanderen.
  • Royalty: In ruil voor het gebruik van de merknaam en de ondersteuning betaalt de franchisenemer doorgaans een percentage van de omzet aan de franchisegever.

Bij franchise wordt veelal gedacht aan fastfood, horeca en supermarkten, maar de term kan van toepassing zijn bij veel verschillende formules. Zo zijn er tegenwoordig ook formules binnen de zorg en de dienstverlening.
De keuze voor een franchiseformule hangt af van verschillende factoren, zoals je persoonlijke voorkeuren, je financiële situatie en je ervaring. Het is belangrijk om goed onderzoek te doen en verschillende franchiseformules met elkaar te vergelijken voordat je een beslissing neemt. Lees meer over welke branches er allemaal zijn in ons artikel Branches.

Soft franchise

Als men spreekt over soft franchise heeft men het over franchise formules waarbij er maar een aantal afspraken zijn die vast worden gelegd tussen de franchisegever en de franchisenemer. Hierbij is er sprake van meer vrijheid voor de franchisenemer om eigen beslissingen te maken over bijvoorbeeld inkoop, prijzen, menu en administratie. Veranderingen worden nog steeds goed overlegd, maar de kans dat deze doorgevoerd mag worden is groter.

Hard franchise

Bij hard franchise worden er meer afspraken en regels vastgelegd over bijvoorbeeld huisstijl, inkoop, systemen en marketing. Er is hier dan ook minder ruimte om zelf dingen te bepalen. De franchiselocaties zijn overal hetzelfde, de menu’s en de inrichten zijn bepaald. McDonald’s is bijvoorbeeld een hard franchise, de menu’s en interieur ziet er bij elke vestiging hetzelfde uit.

Conclusie

Nu weet je wat franchise in de basis is en hoe het in grote lijnen werkt.
Benieuwd of franchising iets voor jou is? Download onze franchise gids om meer te lezen of de verschillende formules en tips voor het kiezen van de juiste franchiseformule. Of maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek met een van onze franchise-experts.

Interesse om als franchisenemer te ondernemen? Lees meer over de verschillende formules met wie wij samen werken. Of wil je eerst meer weten over de verschillende franchisebranches die Nederland heeft? Lees dan onze blog!

Volg Hallo Franchise ook op LinkedInFacebookInstagramTikTok en YouTube!

Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!

Banner- Hallo Franchise

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!



Nieuwsbrief

Voornaam
Achternaam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.