Page 1Page 1Fill 1Group 4Page 1Page 1Group 2Fill 1Fill 1Fill 1Page 1Page 1Page 1 instagram_icon
Fortune Coffee

Fortune Coffee: Koffiesucces in Den Bosch met William van Dun

Fortune Coffee is dé koffieleverancier voor verenigingen, bedrijven en scholen. Met meer dan 25 jaar ervaring zijn ze de specialist in koffie, koffieautomaten en service voor de zakelijke markt. We spraken William van Dun, franchisenemer van Fortune Coffee Den Bosch, over zijn ervaring in het opstarten en runnen van zijn eigen Fortune Coffee franchise.

Kan je jezelf kort voorstellen en ons meer vertellen over je achtergrond en ervaring?
“Hallo, ik ben William van Dun, 46 jaar oud en ik woon in Den Bosch. Na 20 jaar bij Mars in Veghel te hebben gewerkt, het bedrijf achter merken zoals Mars, Snickers, Twix en M&M’s, ben ik nu anderhalf jaar geleden de uitdaging aangegaan als franchisenemer bij Fortune Coffee.”

Verder voegt William toe: “Samen met een vriend heb ik een online webshop in whisky en gin, Label 159, een hobby die eigenlijk uit de hand gelopen is. Maar het fulltime ondernemerschap ervaar ik met mijn eigen Fortune Coffee franchisevestiging nu voor de eerste keer. Dit is mijn eerste echte serieuze stap in de ondernemerswereld.”

Wat heeft je aangetrokken om franchisenemer te worden bij Fortune Coffee?
"Er waren diverse aspecten die mij aanspraken om franchisenemer te worden," legt hij uit. "Wanneer je je aansluit bij een franchiseformule met veel kennis en knowhow, kun je een vliegende start maken. Bij Fortune Coffee word je vanuit de centrale organisatie, maar ook vanuit de andere Fortune franchisenemers, geholpen door middel van een goede samenwerking. Zo blijf je leren van elkaar. Dit is heel anders dan wanneer je zelf je eigen koffieleveranciersbedrijf vanuit het niets wilt opbouwen. Dan moet je alles van A tot Z zelf uitzoeken.”

Daarnaast voegt William toe: "Wat ik waardeer aan Fortune Coffee is dat ze een hele goede begeleiding geven met onder andere een centrale marketingafdeling, een technische dienst voor bijvoorbeeld storingen, én een financiële afdeling. Dat zijn aspecten van franchiseformule die ik erg waardevol vind. Bovendien ben ik een liefhebber van koffie; het is een prachtig product waar ik zelf graag van geniet.”

Tot slot benadrukt William: "Wat mij nog meer aanspreekt aan Fortune Coffee, is het regionale karakter van het bedrijf. Hierdoor heb ik de mogelijkheid om een band op te bouwen met klanten in mijn eigen regio en samen te werken met andere Fortune Coffee franchisenemers.”

Op welke manier ben je in contact gekomen met de Fortune Coffee franchiseformule?
William geeft aan dat hij zich, na de beslissing om franchisenemer te willen worden, heeft verdiept in verschillende formules. "Ik heb onderzoek gedaan naar meerdere formules, maar het viel me op dat veel daarvan winkel gerelateerd zijn, en dat past minder bij mij," geeft hij aan. "Ik wil eropuit kunnen gaan om zelf op zoek te gaan naar klanten waarmee ik mijn eigen bestand op kan bouwen. Dat is ook wat mij uiteindelijk aansprak aan Fortune Coffee."

William voegt eraan toe: “Ik heb met meerdere formules een gesprek gehad, maar met Fortune Coffee had ik duidelijk de beste klik. Later hebben we een aantal gesprekken gehad om te kijken of we bij elkaar pasten en heb ik een assessment gedaan. Om te zien of mijn kwaliteiten aansloten bij de vereisten van de formule, maar ook om te kijken waar ik mezelf nog kon verbeteren. Zo doorloop je een goed traject van 20 weken om er zeker van te zijn dat je succesvol kunt ondernemen binnen de formule. Dit geeft je ook de rust en tijd om na te denken over wat je écht wilt. Een franchiseovereenkomst moet namelijk van twee kanten komen.”

Ook geeft hij aan: “Ik heb ook best wel lang de tijd gehad om mee te werken bij een andere vestiging. Dat is mooi, want zo voel je en zie je hoe het werk is en ben je ondertussen aan het leren voor wanneer je zelf start als franchisenemer.”

Hoe ziet een werkdag eruit als franchisenemer bij Fortune Coffee?
"Sinds 1 november 2022 rijd ik met mijn bedrijfsbus door Den Bosch om bedrijven zo efficiënt mogelijk te voorzien van de lekkerste koffie. Daarnaast besteed ik tijd aan de administratie en aan het voorbereiden van mijn routes. ’s Ochtends laad ik mijn busje vol en gedurende de dag bezorg ik de koffie, thee, soep en andere producten bij mijn klanten. Als ik de producten aflever bij een bedrijf, controleer ik ook altijd nog even of de automaat goed schoon is en voer ik preventief onderhoud uit,” vertelt William.

Hij voegt hieraan toe: “Tussen de bezorgingen door voer ik verkoopgesprekken. Soms word ik tussendoor gebeld dat er een storing is; in dat geval buig ik even van mijn route af, los ik de storing op en vervolg ik mijn route. Doordat ik regionaal werk, ben ik altijd dichtbij.”

William geeft aan dat er geen sprake is van onderlinge concurrentie binnen de eigen franchiseformule. “Elke ondernemer is verantwoordelijk voor specifieke postcodegebieden. Dit maakt het juist mogelijk om goed samen te werken met collega-ondernemers. De ervaren ondernemers binnen de club, helpen je echt verder met raad en daad. Zo kunnen we samen zoveel mogelijk bedrijven te voorzien van heerlijke koffie.”

Je geeft aan dat er geen onderlinge concurrentie is tussen Fortune Coffee franchisenemers. Ervaar je wel concurrentie van andere partijen?
De meeste concurrentie komt van andere lokale aanbieders van koffie en koffieautomaten, vertelt William. "Grote landelijke bedrijven richten zich vaak op multinationals, waar wij ons richten op middel klein bedrijven met 5 tot 50 medewerkers. Omdat wij ons richten op zo een specifieke doelgroep en meer bieden dan alleen maar koffie en koffieautomaten, onderscheiden wij ons van onze concurrenten."

Een belangrijk deel van je werk bestaat uit aquisitie. Wat voor werkzaamheden voer je uit om nieuwe klanten te werven?
Hoewel hij met de start van zijn onderneming een bestaand klantenbestand heeft overgenomen, is William altijd actief bezig met het aantrekken van nieuwe klanten," vertelt hij. “Het hoofdkantoor faciliteert een enorme koffiebeker van vier meter hoog, waarmee ik langs bedrijven ga om ze koffie te laten proeven. Ik benader mijn prospects persoonlijk en in samenspraak met het hoofdkantoor zetten we online marketing in."

Kan je ons meer vertellen over de verschillende soorten bedrijven die momenteel klant bij je zijn?
“Fortune Coffee richt zich in principe op het MKB (5 tot 50 medewerkers), maar mijn klanten variëren van kleine kantoren met 1 of 2 medewerkers tot bedrijven met wel 1000 medewerkers.” Ook op het gebied van sectoren is er veel variatie, deelt William. “De ene keer bezoek ik een advocatenkantoor, de andere keer een productiebureau of slagerij. En dat is ook echt wat het heel leuk maakt: dat je even bij andere bedrijven in de keuken mag kijken.”

Wat zijn je toekomstplannen voor Fortune Coffee regio Den Bosch?
Ik hoop natuurlijk om Fortune Coffee regio Den Bosch verder te kunnen laten groeien en om extra personeel aan te kunnen nemen," vertelt William. "Zodra mijn bedrijf meer body en draagkracht heeft, is het mijn wens om iemand in dienst te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt, om die persoon ook een eerlijke kans te geven om te werken."

Rijd jij binnenkort rond in je eigen Fortune Coffee bedrijfsbus?
Wil je de ondernemerswereld betreden na het inspirerende verhaal van William van Dun? Ontdek de unieke franchiseformule van Fortune Coffee in onze franchisebrochure. Vul eenvoudig onderstaand formulier in en ontvang direct de brochure in je mailbox. Binnen 1 tot 3 werkdagen nemen we contact met je op om je interesse verder te bespreken. Ben je een match? Dan introduceren we je graag aan Fortune Coffee.

Momenteel is Fortune Coffee op zoek naar enthousiaste franchisenemers in de regio's Den Helder, Friesland, Haarlem, Groningen, Westland en Zeeland. Ontdek de mogelijkheden en zet de eerste stap naar jouw eigen onderneming met Fortune Coffee!

Rijd jij binnenkort rond in je eigen Fortune Coffee bedrijfsbus?

Vraag vrijblijvend de franchisebrochure aan!

Ja, ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en de privacy verklaring

Gerelateerde HF-updates

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!