Page 1 Page 1 Fill 1 Group 4 Page 1 Page 1 Group 2 Fill 1 Fill 1 Fill 1 Page 1 Page 1 Page 1 instagram_icon
Toastable banner – Hallo franchise
Toastable

Toastable – Achter de schermen met Bart-jan

daghoreca, franchise, horeca, lunch

In gesprek met Bart-Jan van Toastable, hij vertelt waar het concept is ontstaan en hoe het groeide tot het succes dat het vandaag is.

Stel je voor: een lunchroom waar tosti’s niet langer simpelweg twee boterhammen met ham en kaas zijn, maar waar elke hap een avontuur op zich is. Welkom bij Toastable, waar traditionele tosti’s een make-over hebben ondergaan tot échte smaakexplosies. 

Bartjan, de oprichter van Toastable, vertelt over zijn ondernemersreis – een reis die begon op het strand en uitgroeide tot een bloeiende franchiseformule waarin de driedubbele tosti centraal staat. 

Van strandpaviljoen tot Toastable

“Ik werkte een paar jaar bij een strandpaviljoen tijdens mijn studiejaren, waar ik ontdekte dat de tosti verreweg het meest geliefd was. Ik wilde een unieke twist geven aan de eenvoudige tosti; zo ontstond het idee voor Toastable. 

Tijdens mijn afstuderen ben ik begonnen met het schrijven van een businessplan. In de laatste maanden van mijn studie heb ik in de avonduurtjes veel aan mijn plan gewerkt, maar uiteindelijk is het opstarten vooral een kwestie van doen. Het plan zat al in mijn hoofd; ik hoefde het alleen nog uit te voeren. Als je wacht tot je businessplan helemaal perfect is, zal het nooit gebeuren.

Toen ik uiteindelijk besloot ervoor te gaan, was mijn eerste stap het zoeken naar een geschikte locatie, die absoluut perfect moest zijn. Uiteindelijk vond ik een fantastische plek op het Koningsplein, midden in het centrum van Amsterdam.

In het begin wilde ik gewoon mijn eigen zaak starten, zonder het idee van een keten. Maar door het succes zijn we processen gaan standaardiseren en openden we meerdere filialen. Toen dacht ik: dit moeten we tot een concept maken. We begonnen met meer standaardisatie, creëerden een huisstijl, enzovoort. 

De eerste vier vestigingen in Amsterdam (2), Den Haag (1) en Utrecht (1) zijn van mij. Na het opzetten van deze filialen wilde ik verder uitbreiden, maar stond voor de vraag: hoe? De optie om het zelf te doen lag voor de hand, waarbij ik kapitaal moest verwerven, een managementlaag moest opzetten en nog veel meer. Aan de andere kant was er de mogelijkheid om te gaan franchisen. Dat trok me aan omdat dit ondernemers de kans geeft om hun eigen zaak van A tot Z te runnen. Ik heb daar toen voor gekozen en sindsdien hebben we twee vestigingen geopend.” 

De tosti’s

“Onze focus ligt écht op de tosti’s – daar zijn we in afgestudeerd. Voor ons is de perfecte tosti krokant aan de buitenkant en smeuïg en zacht aan de binnenkant. We doen er erg veel ingrediënten in en door ons unieke brood kunnen we ervoor zorgen dat de tosti niet te nat wordt. Hierdoor kun je hem met één hand eten. Je moet hem met één hand kunnen eten. En na het eten mag je geen honger meer hebben, maar het mag ook niet te veel zijn. De tosti’s van Toastable zijn gewoon het beste!

Mijn favoriete tosti is The Legend. Een tosti met kip, bacon, paprika, kaas, een uitje en kerriemayonaise. Dat is de eerste tosti die ik bedacht heb, en die staat vanaf dag één op de kaart. Dat is altijd met kop en schouders de bestverkochte geweest.

Alle vestigingen hebben hetzelfde menu. Dit is een van onze belangrijkste krachten; het assortiment moet bekend zijn zodat gasten weten wat ze kunnen verwachten. De seizoenkaart kan verschillen per filiaal. Hierin heeft een franchisenemer de vrijheid om zijn eigen specials te bedenken. In Den Haag hebben we nu een zoete special op het menu, de Sweet Dreams. Een tosti met Nutella en marshmallows.

Toastable banner - Hallo Franchise

Van start tot finish

“Ik vind het belangrijk dat de franchisenemer niet alleen de sleutel van de zaak krijgt en direct kan instappen. Zij moeten actief meebouwen en echt gevoel krijgen voor hun tent. Wanneer we met een franchisenemer starten, help ik bij het opbouwen van de zaak. Samen zoeken we naar een geschikte locatie, stellen we een businessplan op en regelen we financiering. De gehele opbouw, inclusief de intake, de verbouwing fase en de daadwerkelijke begeleiding van de verbouwing, doe ik allemaal samen met die franchisenemer.” 

“Met franchisen kun je je eigen bedrijf runnen, en dat is anders dan het opbouwen van een geheel eigen onderneming. En net bij dat opbouwen kunnen wij (Toastable) ondersteuning bieden.” 

“Diep in je hart willen ondernemen en je eigen zaak runnen; dat is het allerbelangrijkste. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste ondernemers als ondernemer geboren worden. Ondernemerschap is eerder een lifestyle dan een beroepskeuze; het moet in je zitten. Je moet bereid zijn om 100% toegewijd te zijn en zelf de aan- en uitknop in de gaten te houden.” 

“Horeca-ervaring is wel handig, maar niet per se noodzakelijk. Het is essentieel dat je goed met mensen kunt omgaan en eigenaarschap kunt uitstralen. Maak van je zaak een belevenis, ga het gesprek aan met mensen en verbind met je gasten.” 

“Bij Toastable geloven we daarnaast sterk in lokaal ondernemerschap. Wij zijn ervan overtuigd dat de eigenaar zelf de touwtjes in handen moet hebben en actief betrokken moet zijn bij de dagelijkse gang van zaken. Daarom willen we onze eigen winstgevende zaken in Utrecht en Den Haag verkopen aan een lokale franchisenemer. We zijn ervan overtuigd dat zij, met hun lokale kennis en passie, nog meer uit de vestigingen kunnen halen dan wij vanaf het hoofdkantoor voor elkaar krijgen.” 

“Lokale marketing is een onderdeel dat de franchisenemer moet oppakken. Dit is iets waarop je kunt scoren, maar als je het niet goed doet kun je er ook op verliezen. Als franchisenemer is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je mensen van de straat naar binnen haalt.” 

“Wij zorgen ervoor dat Toastable bekend wordt, de franchisenemers zijn verantwoordelijk voor het bekendmaken van hun specifieke vestiging.” 

“Als kandidaat kun je stagelopen in een van onze Toastable vestigingen, zo lang als nodig. In het begin leer je de fijne kneepjes van het barista- en tosti-bakvak. Wanneer je die vaardigheden beheerst, krijg je training om locatiemanager te worden, met verantwoordelijkheden zoals het beheren van bestellingen en roosters. Daarna volgt training in administratie en lokale marketing. Zodra jouw zaak opent, zal een ervaren manager je enkele weken ondersteunen om ervoor te zorgen dat je team goed wordt ingewerkt.” 

“Franchisenemers hebben onderling contact via WhatsApp, telefoon en e-mail. Daarnaast maken we gebruik van een BI-platform waarin alle verkoop- en personeelsinzetdata worden verwerkt. Via dit platform kunnen we dagelijks real-time gegevens van alle zaken vergelijken om van elkaar te leren. Ik bekijk deze informatie wekelijks en vergelijk de prestaties van de vestigingen onderling. Vervolgens neem ik contact op met de franchisenemers om eventuele verbeterpunten te bespreken.” 

“Eén keer per jaar komen we allemaal samen – alle franchisenemers en locatiemanagers. Dat is echt héél waardevol. Pas als je samenkomt, komen er allerlei ideeën op tafel over wat we anders kunnen doen en hoe we onze zaken kunnen verbeteren.” 

Starten als Toastable ondernemer

“Start een eigen onderneming, het is het leukste wat er is! En overweeg om je aan te sluiten bij een groep, want dat brengt zoveel voordelen met zich mee. Niet alleen financieel, omdat je kunt profiteren van meer inkoopvoordelen dan dat je aan franchise fees betaalt. Los van de financiën krijg je toegang tot waardevolle kennis waar je echt iets aan hebt. Je kunt alles bespreken. Wij hebben alle mogelijke fouten al gemaakt, dus we kunnen je helpen om die te voorkomen.”

Meer weten over ondernemen bij Toastable? Bekijk de franchisepagina en vraag gratis de brochure aan!

Volg Hallo Franchise ook op LinkedInFacebookInstagramTikTok en YouTube!

Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!

Gerelateerde HF-updates

Banner- Hallo Franchise

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!



Nieuwsbrief

Voornaam
Achternaam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.