Page 1Page 1Fill 1Group 4Page 1Page 1Group 2Fill 1Fill 1Fill 1Page 1Page 1Page 1 instagram_icon
FEBO

FEBO en Coca-Cola Europacific Partners bundelen krachten voor groei in drankencategorie

In een geur van frituur en snacks, midden in het FEBO-hoofdkantoor in Amsterdam-Noord, spreken Alexandra Smith, Shopper Marketing Manager bij Coca-Cola Europacific Partners, en Rory van Haarlem, Marketing Manager bij FEBO, over hun intensievere samenwerking. Het doel van deze alliantie is duidelijk: de drankencategorie laten groeien in quickservicerestaurants (QSR). Terwijl quickservicerestaurants snel evolueren, is het bestellen van een drankje bij een burger nog niet de norm. FEBO en Coca-Cola nemen de uitdaging aan om hier verandering in te brengen.

Kansen in Nederland als ‘menu-land’
Volgens Rory van Haarlem zien ze bij FEBO enorme kansen. "Het kanaal heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld, maar de laatste tijd is er meer aandacht gekomen voor combi-deals en menu’s. Bij FEBO zien we dat slechts 30% van de bestellingen een drankje bevat, terwijl elders dit percentage veel hoger ligt, soms wel tussen de 65% en 70% op zeer succesvolle locaties."

Pilot voor groeiende menu- en drankjesverkoop
Om dit aan te pakken, is aan het begin van het jaar een pilot gestart bij de eigen vestigingen van FEBO. Deze pilot omvat een gastvrije benadering waarbij drankjes en menu’s worden aangeboden. De menustructuur is aangepast met een focus op burger- en kroketmenu’s in verschillende varianten, waaronder kip, rundvlees en vegetarisch. Hierdoor wordt het menu voor een breed publiek toegankelijk.

"In een menu zit standaard een drankje, meestal een van de Coca-Cola producten. Medewerkers worden getraind om klanten actief te vragen of ze een drankje of een menu willen. Tijdens de pilot zagen we al aanzienlijk meer drankjes bij bestellingen, wat aantoont dat klanten wel degelijk willen drinken," legt Van Haarlem uit.

Met 78 locaties, waarvan 64 gerund worden door franchisenemers, heeft FEBO het concept na de pilot uitgerold naar alle FEBO-ondernemers. Hierbij ontvangen ze ondersteuning in de vorm van advies, POS-materialen en informatie over het succes van het concept.

FEBO en Coca-Cola: een win-winsituatie
De samenwerking tussen FEBO en Coca-Cola Europacific Partners heeft als doel een win-winsituatie te creëren, waarbij het aantal bestellingen met drankjes stijgt van 30% naar 70 tot 80%. De gezamenlijke inspanningen richten zich op innovatie, testen, investeren en delen van data.

Alexandra Smith benadrukt het belang van de samenwerking: "Zonder een partner als FEBO lukt dat niet, uiteindelijk moeten we samen investeren. Wij hebben natuurlijk data uit andere kanalen en landen; daar zien we dat de menu-aanpak werkt en daarom is dit een goed idee."

Klaar voor de toekomst van quickservicerestaurants
Met het streven om menu’s de standaard te maken, kijken FEBO en Coca-Cola Europacific Partners naar de toekomst. Ze willen nog meer inspelen op de behoeften van consumenten op verschillende momenten van de dag, en digitalisering zal daarbij een belangrijke rol spelen. Het uiteindelijke doel is om het FEBO-bezoek te begrijpen en daarop in te spelen, of het nu gaat om een genietmoment, betaalbaarheid of een sociale ontmoetingsplek voor jongeren.

Ontdek hoe je deel kunt uitmaken van het succes door je aan te sluiten bij een groeiende formule als FEBO. Vraag nu de franchisebrochure aan en leer meer over de mogelijkheden om succesvol te worden binnen deze bruisende formule.

Gerelateerde HF-updates

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!