FEBO en Coca-Cola gaan samenwerking aan
In een geur van frituur en snacks, midden in het FEBO-hoofdkantoor in Amsterdam-Noord, spreken Alexandra Smith, Shopper Marketing Manager bij Coca-Cola Europacific Partners, en Rory van Haarlem, Marketing Manager bij FEBO, over hun intensievere samenwerking. Het doel van deze alliantie is duidelijk: de drankencategorie laten groeien in quickservicerestaurants (QSR). Terwijl quickservicerestaurants snel evolueren, is het bestellen van een drankje bij een burger nog niet de norm. FEBO en Coca-Cola nemen de uitdaging aan om hier verandering in te brengen.
FEBO ziet kansen in Nederland als ‘menu-land’
Volgens Rory van Haarlem, Marketing Manager bij FEBO, zien ze enorme kansen bij FEBO. “Het kanaal heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld, maar de laatste tijd is er meer aandacht gekomen voor combi-deals en menu’s. Bij FEBO zien we dat slechts 30% van de bestellingen een drankje bevat, terwijl elders dit percentage veel hoger ligt. Soms wel tussen de 65% en 70% op zeer succesvolle locaties.”
Pilot voor groeiende menu- en drankjesverkoop
Om dit aan te pakken is aan het begin van het jaar een pilot gestart bij de vestigingen van FEBO. Deze pilot omvat een gastvrije benadering waarbij drankjes en menu’s worden aangeboden. De menustructuur is aangepast met een focus op burger- en kroketmenu’s in verschillende varianten, waaronder kip, rundvlees en vegetarisch. Hierdoor wordt het menu voor een breed publiek toegankelijk.
“In een menu zit standaard een drankje, meestal een van de Coca-Cola producten. Werknemers leren klanten actief te vragen of zij een drankje of een menu willen. Tijdens de pilot zagen we al aanzienlijk meer drankjes bij bestellingen, wat aantoont dat klanten wel degelijk willen drinken.” legt Van Haarlem uit.
FEBO heeft het concept na de succesvolle pilot uitgerold naar alle FEBO-ondernemers. Van de 78 locaties, worden er 64 door franchisenemers gerund. Hierbij ontvangen ze ondersteuning in de vorm van advies, POS-materialen en informatie over het succes van het concept.
FEBO en Coca-Cola: een win-winsituatie
De samenwerking tussen FEBO en Coca-Cola Europacific Partners heeft als doel een win-winsituatie te creëren. Er wordt gehoopt dat het aantal bestellingen met drankjes stijgt van 30% naar 70 tot 80%. De gezamenlijke inspanningen richten zich op innovatie, testen, investeren en delen van data.
Alexandra Smith benadrukt het belang van de samenwerking: “Zonder een partner als FEBO lukt dat niet, uiteindelijk moeten we samen investeren. Wij hebben natuurlijk data uit andere kanalen en landen; daar zien we dat de menu-aanpak werkt en daarom is dit een goed idee.”
Klaar voor de toekomst van quickservicerestaurants
Met het streven om menu’s de standaard te maken, kijken FEBO en Coca-Cola Europacific Partners naar de toekomst. Ze willen nog meer inspelen op de behoeften van consumenten op verschillende momenten van de dag. Het uiteindelijke doel is om het FEBO-bezoek te begrijpen en daarop in te spelen, of het nu gaat om een genietmoment, betaalbaarheid of een sociale ontmoetingsplek voor jongeren.
Ontdek hoe je deel kunt uitmaken van het succes door je aan te sluiten bij een groeiende formule als FEBO. Vraag nu de franchisebrochure aan en leer meer over de mogelijkheden om succesvol te worden binnen deze bruisende formule.
Volg Hallo Franchise ook op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok en YouTube!
Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!