In gesprek met Theo en Han van Snap Fitness
franchise, interview, sport
Theo Vermeeren en Han Walet zijn sinds 7 jaar Master franchisegevers van Snap Fitness in de Benelux. Daarin is de fitnessketen gegroeid naar 13 clubs open en zijn diverse clubs in ontwikkeling.
Interviewer: Wat zijn de expansie doelen voor België en Nederland?
Han: De groei die wij voor ogen hebben, is een groei van minimaal 3 tot 5 clubs per jaar. Dit geldt voor Nederland en België samen.
Interviewer: Waarom is de internationale expansie zo belangrijk voor Snap Fitness?
Het internationale karakter van Snap Fitness zit in de genen van het bedrijf.
Theo: Op dit moment zijn we actief in 22 landen. Dit biedt voordelen zoals benchmarks en kengetallen vergelijken met andere landen, schaalvoordelen in inkoop, en meer ondersteuning. Door bij een wereldwijd actieve organisatie aangesloten te zijn, profiteren we gezamenlijk van deze voordelen.
Interviewer: Wat is het gewenste profiel van een franchisenemer voor Nederland of voor België?
Han: Er is niet één specifiek type franchisenemer aan te wijzen. We hebben twee soorten franchisenemers: de investeerder-ondernemer die op de achtergrond blijft en bij de onderneming kijkt naar het rendement op deze investering, en de franchisenemer die dagelijks actief is in de club en van zijn passie zijn werk maakt. Hoewel er natuurlijk culturele verschillen zijn, verschillen de Belgische en Nederlandse franchisenemers nauwelijks.
Interviewer: Hoe is de dynamiek in het netwerk van de franchisenemers binnen Snap Fitness?
Theo: Elke franchiseorganisatie valt of staat bij het delen van informatie. Dit moet niet alleen vanuit het hoofdkantoor naar de franchisenemers komen, maar ook andersom. Wij faciliteren dit op een aantal vaste momenten per jaar; zes keer per jaar hebben wij overleg met alle clubmanagers of franchisenemers. Iedereen deelt zijn successen en mislukkingen, zodat we van elkaar kunnen leren. Franchisenemers hebben dagelijks contact onderling en helpen elkaar met hun specialismes. Op internationale schaal hebben wij wekelijks contact met het hoofdkantoor via Zoom calls, en één of twee keer per jaar treffen we elkaar in het buitenland of komt het hoofdkantoor naar de Benelux.
Interviewer: Hoe omschrijven jullie de cultuur binnen Snap Fitness Benelux en wat maakt deze uniek?
Han: Snap Fitness staat wereldwijd voor een partnerschap tussen franchisegever en franchisenemers, waarbij we hetzelfde doel nastreven: het succesvol runnen van een fitnessclub. We zijn geen harde franchiseorganisatie waar alles top-down wordt opgelegd. We kijken naar het type ondernemer, kijken naar het DNA van de club en gaan vervolgens met de franchisenemer aan de slag om te bepalen hoe hij/zij het maximale resultaat uit de club kunnen halen. Eigen initiatief om de lokale markt te bewerken is daarbij essentieel.
Er is ruimte voor eigen invulling en ondernemerskwaliteiten
Interviewer: Wat wint een franchisenemer door zich aan te sluiten bij Snap Fitness?
Theo: Franchisenemers, vooral degenen die zelf in de club staan, worden ontzorgd. Ze kunnen zich focussen op de onderdelen van het ondernemen waar ze plezier in hebben en worden ondersteund bij de zaken waar ze minder bedreven in zijn. Wij ontzorgen ze vanaf de start van het traject, zoals het vinden van een locatie, het verkrijgen van vergunningen, financiering, en afspraken met leveranciers. De schaalvoordelen leveren kortingen op en we bieden ondersteuning bij operationele, juridische, verzekerings- en calamiteitenzaken. Daardoor kan de franchisenemer zich richten op de begeleiding van de leden.
Interviewer: Welke ondersteuning biedt Snap Fitness?
Han: De ondersteuning gaat van A tot Z. Dit begint bij het zoeken van locaties, onderhandelen met huisbazen, helpen met vergunningen, het zoeken van personeel, en het samenstellen van arbeidscontracten. Ook de gezamenlijke inkoop van fitnessapparatuur en aanverwante producten wordt ondersteund. Onze schaalvoordelen zorgen ervoor dat zaken beter geregeld zijn dan wanneer je alleen zou opereren.
Interviewer: Wat maakt Snap Fitness tot een goede investering?
Theo: Als je je aansluit bij een franchiseorganisatie, weet je dat je geholpen wordt op veel vlakken, wat je tijd en ruimte geeft.
Bij Snap Fitness stap je als ondernemer in een goed geoliede machine, waardoor je kunt doen waar je goed in bent.
Je bouwt een mooie club op en behaalt goede resultaten. Je verdient een mooie boterham en behoudt vrije tijd, omdat je door de ondersteuning niet 60 tot 70 uur per week in je club hoeft te staan om succesvol te zijn. Dankzij het partnerschap met Snap Fitness kun je met minder tijd een mooie club runnen.
Volg Hallo Franchise ook op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok en YouTube!
Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!