Franchise trends 2025
Blog, franchise, Trends
2025 is net gestart, en met het nieuwe jaar zijn ook nieuwe kansen en uitdagingen in de wereld van franchise. Welke trends gaan dit jaar het verschil maken? Wat waren de trends voor 2024 ook alweer? In 2024 lag de nadruk vooral op de technologie en hoe deze zich steeds verder ontwikkeld. Alles moet online, verbonden en gepersonaliseerd. Wie in 2024 geen CRM-systeem heeft aangeschaft en tijd heeft besteed aan het mobielvriendelijk maken van hun website loopt nu al achter.
Wat zijn de franchise trends voor 2025? In 2025 moeten we rekening houden met veranderende consumentenvoorkeuren en uitdagingen die wereldwijd gevoeld worden. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan hoog op de lijst met consumentenvoorkeur. Daarnaast blijft gezondheid en welzijn een belangrijke trend die bedrijven in een bepaalde richting stuurt. Als laatste is voor veel bedrijven en ondernemers flexibiliteit belangrijk. Hoe ga je daarmee om als franchiseorganisatie. Dit zijn de belangrijkste franchise trends om een oogje op te houden.
Duurzaam, maatschappelijk bewust en groen
Consumenten kiezen steeds vaker voor duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijven. Bedrijven die sterk communiceren over hun milieuvriendelijke initiatieven zullen loyale klanten aantrekken en zo een voorsprong pakken op hun concurrentie.
Voor franchisegevers is dit hét moment om hun merk op een gunstige manier te positioneren door te investeren in duurzame verpakkingen, verminderen van voedselverspilling en zorgen voor goede arbeidsomstandigheden.
Let wel; consumenten zijn kritisch over het greenwashing van bedrijven en ondernemingen. Probeer vooral niet snel punten te winnen door alles groener voor te doen dan dat het is.
Greenwashing: Bedrijven of organisaties die door het weglaten van cruciale informatie zich duurzamer of meer maatschappelijk verantwoord voordoen dan dat ze zijn.
Gezondheid, welzijn en dienstverlening
In november schreven we ook al een blog over de populariteit van franchise die zich bezighoudt met sport en gezondheid. Deze trend zal in 2025 doorzetten, gedreven door de voorkeur van de consument voor personalisatie en zucht naar gezond leven.
De grootste draagkracht achter de populariteit van sport- en fitness formules is de populariteit van holistic wellness, waar fitness deel is van een gezondere leefstijl. Er wordt niet meer alleen gesport, maar ook gezond gegeten en op de mentale gezondheid gelet.
Veel van de aansluitende formules die zich focussen op welzijn en mentale gezondheid bevinden zich in de dienstverlenende sector. En ook in die sector zien we de afgelopen jaren een grote groei. In 2024 was bijna de helft van alle franchiseformules in Nederland van dienstverlenend aard. De dienstverlenende sector is een zeer divers, zakelijk, juridisch en persoonlijk service en advies kan je die in terugvinden.
Micro-franchise en hybride businessmodellen
Micro-franchise maakt een sterke groei door dit jaar, en veel merken overwegen het om te experimenteren met dit verkleinde model.
In principe is micro-franchise bijna hetzelfde als een reguliere franchiseformule, maar dan teruggeschaald. Franchisenemers kunnen op deze manier ondernemen met minder grote investeringen. Deze flexibele manier van ondernemen is aantrekkelijk voor jonge ondernemers die graag willen starten en mensen die het part time willen doen.
Naast deze micro-formules maken hybride en flexibele formules ook een doorbraak. De corona pandemie heeft ons geleerd dat met een beetje goede wil vrijwel al het werk hybride of op afstand gedaan kan worden. En franchise is daar niet anders in.
Steeds meer formules kiezen ervoor om, waar mogelijk, hun franchisenemers de mogelijkheid te bieden thuis of op een zelf gekozen flex locatie te werken.
Conclusie
Samenvattend zien we dat duurzaamheid, welzijn en flexibiliteit de kern vormen van de franchise-ontwikkelingen in 2025. Door deze franchise trends te omarmen, kunnen franchisegevers en -nemers inspelen op de veranderende markt. Hoe ga jij in 2025 het verschil maken?
Volg Hallo Franchise ook op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok en YouTube!
Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!