Hoe schrijf je een ondernemersplan?
Blog, franchise, franchisegever, franchisenemer
Je gaat ondernemen en bent begonnen aan de voorbereidingen, heb je ook al aan je ondernemersplan gedacht?
Een ondernemersplan is de blauwdruk voor jouw onderneming. Of je nu gaat beginnen als franchisenemer of je eigen onderneming wilt starten, het is altijd een goed idee om een ondernemingsplan op te stellen. Het biedt structuur, helpt je de focus te behouden, en is vaak een vereiste als je financiering zoekt bij een bank of investeerder.
De ondernemer
Het ondernemersplan begint bij jou. Wie ben je, en waarom ben jij geschikt om deze onderneming of franchise locatie te starten?
- CV en ervaring: Beschrijf je achtergrond, opleiding en werkervaring. Wat heb je al bereikt, en hoe helpt dat jou in je onderneming?
- Ondernemersvaardigheden: Welke kwaliteiten maken jou geschikt als ondernemer? Denk aan leiderschap, creativiteit, of doorzettingsvermogen.
- Jouw motivatie: Waarom wil je ondernemer worden, en waarom specifiek in deze branche? Een overtuigende motivatie versterkt jouw verhaal en laat zien dat je weet wat je wilt bereiken.
Het bedrijf en het concept
In dit deel omschrijf je de onderneming. Wat is het concept en hoe ga je dat realiseren? Voor franchisenemers is dit iets makkelijker om te beschrijven, je wordt namelijk begeleid door een franchiseformule die jou dit precies kan vertellen.
- Bedrijfsconcept: Wat doet je bedrijf? Beschrijf je producten en/of diensten en wat jouw uitvoering van dit concept uniek maakt.
- Rechtsvorm: Kies een juridische vorm die past bij jouw onderneming, zoals een eenmanszaak, vof of bv.
- Naam en registratie: Leg uit waarom je voor de bedrijfsnaam hebt gekozen en zorg dat je onderneming wordt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
- Verzekeringen en vergunningen: Welke risico’s zijn er en hoe dek je die af? Denk aan aansprakelijkheidsverzekeringen of verplichte vergunningen.
- Locatie en personeel: Beschrijf waar je bedrijf gevestigd is en of je personeel nodig hebt. Ga jezelf mee draaien in de winkel of heb je een floormanager nodig? Wat zijn de algemene voorwaarden waarmee je werkt?
- Toekomstvisie: Franchisecontracten duren vaak 5 jaar. Wat is jouw plan voor deze periode? Denk aan groei, schaalvergroting, of het ontwikkelen van nieuwe producten.
Marketingplan
Een succesvol bedrijf begint bij een goed doordacht marketingplan. Laat zien dat je de sector en de gekozen omgeving kent en weet wat er speelt. Voor franchisenemers geld ook hier dat je hulp krijgt van de franchisegever. Denk wel zelf na over de lokale marketing, wat kan jij in jou buurt doen om je onderneming een succes te maken?
- Marktonderzoek: Analyseer de markt waarin je te werk gaat. Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Wie zijn je concurrenten?
- Doelgroepen: Bepaal wie je klanten zijn. Maak gebruik van persona’s om een helder beeld te schetsen.
- Marketingstrategie: Hoe ga je je doelgroep bereiken? Denk aan online marketing, lokale acties, of netwerkevenementen. Beschrijf welke kanalen je inzet en waarom.
Financieel plan
Een goed financieel plan geeft inzicht in de haalbaarheid van je onderneming.
- Investeringen en financiering: Welke investeringen zijn nodig om te starten? Hoe ga je die financieren?
- Exploitatiebegroting: Maak een overzicht van verwachte kosten en opbrengsten. Zorg dat je winstgevendheid zichtbaar is.
- Liquiditeitsprognose: Laat zien hoe je cashflow eruit ziet, zodat je tijdig kunt inspelen op betalingsverplichtingen.
- Privébegroting: Vergeet jezelf niet. Wat heb je persoonlijk nodig om rond te komen? Dit helpt je bij het bepalen van een passend salaris.
Tot slot
Een ondernemersplan is meer dan een formaliteit; het is jouw routekaart naar succes. Neem de tijd om elk onderdeel zorgvuldig uit te werken. Zo geef je niet alleen jezelf, maar ook mogelijke investeerders vertrouwen in jouw visie en ondernemerschap.
Advies of hulp nodig als startende franchisenemer? Kijk wat Hallo Franchise voor jou kan doen!
Volg Hallo Franchise ook op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok en YouTube!
Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!