Page 1 Page 1 Fill 1 Group 4 Page 1 Page 1 Group 2 Fill 1 Fill 1 Fill 1 Page 1 Page 1 Page 1 instagram_icon
Thumbnail blog (1400 x 1200 px) (4)

Franchise trends voor 2024

franchise, Trends

Het jaar 2024 is alweer begonnen en voor diegene die het soms toch moeilijk vinden om bij te blijven gaan we een kijkje nemen naar welke grote trends er nu relevant zijn. Het zal niemand verrassen dat deze franchise trends grotendeels gaan over technologische veranderingen en het bij blijven online.

Binnen de wereld van franchising evolueren trends voortdurend. Ondernemen moet anders, marketing wordt aangepast, klanten willen via verschillende kanalen kunnen communiceren. Het jaar 2024 is alweer begonnen en voor diegene die het soms toch moeilijk vinden om bij te blijven gaan we een kijkje nemen naar welke grote trends er nu relevant zijn. Het zal niemand verrassen dat deze franchise trends grotendeels gaan over technologische veranderingen en het bij blijven online.

Alles online en mobile only

Tegenwoordig gebeurt alles online. Reserveringen maken, bestellingen plaatsen en betalingen afhandelen. Scholen en bedrijven delen online de roosters en belangrijke meldingen met leerlingen en werknemers. En wat heeft dit alles nog met elkaar gemeen? Dat het nog makkelijker is als je het van af je telefoon kan doen.

Eerst was de trend om mobile first te werken, tegenwoordig wordt er veel meer gedacht aan mobile only. Desktop is uit de gratie geraakt bij oudere en veel jongere generatie doen alles veel liever op hun mobiele telefoon. Het is dus niet gek dat zij die niet online zijn en hun website nog niet heeft geoptimaliseerd naar het mobiele platform gaat achter blijven. Echt grote spelers investeren zelfs direct in een app, zodat ze zich geen zorgen hoeven de maken over of de website werkt.

Everything, everwhere all at once

De klant is koning en de klant wil tegenwoordig overal met merken kunnen communiceren. Omni-channel te werk gaan werd voorheen niet veel gezien, maar binnen een landschap dat steeds meer alleen digitaal en mobiel is kunnen ondernemers er niet meer onderuit. Bovendien wordt er verwacht dat die communicatie over verschillende platforms soepel verloopt en er allemaal hetzelfde uitziet. Klantrelatiebeheer (CRM) en het verzamelen van data speelt hierbij een belangrijke rol. Met een goed werkende CRM systeem kan je als ondernemer alle gegevens die je hebt van een klant op een plek opslaan, dit gaan natuurlijk niet alleen om kenmerkend info als mailadres en naam, maar ook over koopgedrag en klantloyaliteit.

Kiezen voor omni-channel kan ook voordelen meebrengen die niet perse voor de klant zijn ingericht. Door er voor te zorgen dat zoveel mogelijk informatie in één systeem terecht komt, kan dit achter de schermen veel hoofdpijn voorkomen. Door voorraad, boekingen en bestellingen op een plek te bewaren kan je zo in een keer zien wat er verzonden en besteld moet worden en of er nog andere acties ondernomen moeten worden.

Omni-channel te werk gaan zou wel eens de belangrijkste onder de franchise trends kunnen zijn, aangezien deze aansluit op veranderingen die ook bij marketing en communicatie wordt gezien.

Personalisatie

Tegenwoordig willen klanten overal bereikbaar zijn en persoonlijk aangesproken worden. Er is niets leuker dan een mail die aan jou is geadresseerd. Of een app openen en (wat voelt als) persoonlijk begroet worden. Personalisatie zorgt voor verbinding tussen klant en onderneming, die verbinding wordt omgezet naar klantloyaliteit. De tip hier is, als je toch al gaat investeren in CRM, voeg personalisatie dan ook toe aan de lijst. De benodigdheden zijn er al (klantdata) dus je hoeft dit alleen nog maar toe te passen.

Let wel op dat je de personalisatie goed uitvoert. Uit onderzoek, gedaan door CM cloud opslag specialist, blijkt namelijk dat bedrijven hier nog wel eens de mist in gaan. De data die je opslaat en gebruikt moet wel relevant zijn voor wat jij je klant probeert te verkopen. En wees hier natuurlijk eerlijk over, niet alleen omdat de privacy wet dat voorschrijft maar ook omdat dat wederom de klantervaring positief beïnvloed.

Conclusie

Al met al vereisen de huidige trends in de franchisewereld een flexibele en klantgerichte aanpak van franchises. Door te investeren in online en mobiele platforms, een omni-channel benadering te omarmen en personalisatie te integreren, kunnen franchises zich onderscheiden en succesvol blijven in een steeds veranderend landschap.

 

Volg Hallo Franchise ook op LinkedInFacebookInstagramTikTok en YouTube!

Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!

Gerelateerde HF-blogs

Banner- Hallo Franchise

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste ontwikkelingen betreft franchising direct in de mail. Nieuwe formules, updates voor huidige formules en nog veel meer!



Nieuwsbrief

Voornaam
Achternaam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.