Hoe kom ik aan goede franchisenemers?
Blog, franchise, franchisegever
De werving en selectie van sterke franchisenemers voor de expansie van de franchiseformule en het succes van de formule-organisatie is van groot belang. De franchisenemers bepalen tenslotte in grote mate het succes van de franchiseformule.
Voor veel franchisegevers is het moeilijk om goede franchisenemers te vinden. In sommige gevallen leggen franchisegevers de expansie zelfs stil, omdat zij geen kandidaten kunnen vinden.
Franchise is ondertussen een bekend fenomeen en heeft over de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt. Toch blijft het vinden van ondernemers die de stap durven te nemen niet eenvoudig.
Besluitvorming van de franchisenemer
Voor de werving van franchisenemers is het belangrijk om te weten hoe zij hun keuze maken. Uit onderzoek is gebleken dat kandidaat-franchisenemers veelal eerst de sector kiezen, daarna de merknaam en als laatste de juridische of bedrijfsvorm. Dit geldt voor zowel kandidaten die uit loondienst komen, als voor bestaande ondernemers.
Het komen tot de beslissing om een franchise te starten is een langdurig proces. Kandidaat-franchisenemers trekken hiervoor makkelijk 6 en 18 maanden uit. Het daadwerkelijk starten van een nieuwe franchisevestiging hangt in bepaalde gevallen ook af van beschikbare locaties.
Bovendien blijkt een groot deel van de kandidaten tijdens de oriëntatiefase nog vrij onzeker over het starten als franchisenemer. Het is duidelijk dat de beslissing om franchisenemer te worden onderdeel is van een bredere afweging om al dan niet ondernemer te worden.
Aanbevelingen
1. Vakmedia
Franchiseorganisaties hebben er baat bij om naast de franchise-media, ook tijd te besteden aan vakmedia. De vakbladen worden gelezen door geïnteresseerden in de branche die de keuze voor de bedrijfssector vaak al hebben gemaakt. Hetzelfde geldt voor de bezoekers van vakbeurzen. Kortom: zorg als franchisegever dat je in positieve zin opvalt in de branche waarin je actief bent.
Vakbeurs bezoeken? Lees meer over De Nationale Franchise Beurs 2025!
2. Merk en marketing
- Kandidaat-franchisenemers hechten bij het maken van de keuze veel waarde aan het merk van de franchiseformule/franchiseorganisatie. Franchisegevers moeten zich daarom bij de werving bewust zijn van hun merk. Een merk geeft een kandidaat-franchisenemer:
• Duidelijkheid (wat doet de franchiseformule)
• Waarde (wat is er zo aantrekkelijk aan de franchiseformule)
• Vertrouwen: je weet wat je krijgt.
Tijdens de werving van franchisenemers moet de franchisegever duidelijk communiceren wat de franchise inhoudt. De marketingactiviteiten van de franchisegever spelen een rol bij de keuze voor de franchiseformule. Franchisegevers dienen daarom te zorgen voor een structurele, actieve marktbewerking.
3. Doorlooptijd
Kandidaat-franchisenemers hebben tijd nodig om tot een keuze te komen, waar sinds het invoeren van de franchisewet in 2021 nog één maand bedenktijd bij komt.
Bij expansieplannen moet je als franchisegever die tijd goed in de gaten houden. Als je een pand aanhuurt dat een maand later open moet, maar je hebt geen goede kandidaat-franchisenemer voor deze locatie, dan weet je dat het heel moeilijk wordt om de locatie op tijd te openen.
Bovendien is het in sommige gevallen juist beter om te wachten tot een franchisenemer gekozen is. In retail en horeca, waar locaties een belangrijke rol spelen, is het belangrijk dat het zoeken naar een locatie en naar een goede franchisenemer op elkaar worden afgestemd. Een franchisenemer die de locatie kent kan hier een groot succes van maken door een betrokken lokale ondernemer te zijn.
Volg Hallo Franchise ook op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok en YouTube!
Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!