Franchiserelatie; een ‘life-time partnership’
franchise, netwerken, ondernemen, samenwerking
In de ideale franchisewereld kenmerkt de relatie tussen franchisegever en franchisenemer zich als een hechte samenwerking met ruime, blijvende meerwaarde voor beide partners. De praktijk kan anders zijn.
Franchisenemer en franchisegever kunnen om verschillende redenen uit elkaar groeien. Zo kunnen de persoonlijke doelen of ambities van de franchisenemer veranderen, wat de samenwerking kan beïnvloeden. Met deze kennis in het achterhoofd blijft de franchisegever achter met de vraag: hoe voorkom je dat franchisenemer en franchisegever jaren tot elkaar veroordeeld zijn, wanneer een franchisenemer de formule is ‘ontgroeid’?
De franchisenemer en zijn groeicurve
Aan het begin van de franchiserelatie hebben franchisegever en franchisenemer over het algemeen dezelfde verwachtingen en doelen. Maar wie in het begin nog de perfecte kandidaat voor de formule was, is die dat misschien na een aantal jaren niet meer. Elke franchisenemer kent gedurende de franchiserelatie een groeicurve in zijn of haar (persoonlijke) ontwikkeling. Wanneer en hoe die groei door gemaakt wordt door de franchisenemer verschilt per persoon. Voor de een betekent dit dat de persoonlijke ontwikkeling op een moment stopt en dat kan ook betekenen dat de onderneming eveneens stopt met groeien.
Ondernemers bloed kruipt
Door gerichte begeleiding van franchisegever en/of verbetering van de franchiseformule ontstaat er rek in het plafond van de franchisenemer. In deze situatie kan een franchiserelatie uitgroeien tot een life-time partnership. Het kan echter ook voorkomen dat alle binnen de franchiseformule haalbare doelstellingen zijn bereikt, maar dat de ambities van de franchisenemer verder reiken. De franchisenemer loopt in dit geval tegen een grens aan. Hij wordt binnen de formule in zijn persoonlijke ambities/ontwikkeling geremd. Een relatiebreuk dreigt. Hij is ondernemer en heeft ambitie. Daarom was hij in eerste instantie zo’n geschikte kandidaat. Binnen de kaders van de franchiseformule is dat lastig en op dat moment begint de formule te knellen. Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en de franchisenemer gaat expansie zoeken, desnoods buiten zijn franchise om. Met als gevolg dat hij minder aandacht besteedt aan zijn franchiseonderneming. Hierdoor kan de omzet dalen, de loonkosten stijgen en de privéonttrekkingen stijgen. Uiteindelijk gaat de franchisenemer er op achteruit en is de neerwaartse spiraal een feit.
Argumenten voor beëindigen
Voor een franchisegever om bewust toe te werken naar het beëindigen van een succesvolle franchiserelatie, lijkt geen voor de hand liggende keuze. Het is immers nog niet zo eenvoudig om goede franchisenemers te werven. Toch zijn er goede argumenten om er voor te kiezen dit wel te doen. Juist succesvolle franchisenemers hebben overwegend minder ervaring als ondernemer en korter actief zijn als franchisenemer. Met andere woorden, het inkorten van de franchiserelatie kan het succes van de franchisevestiging ten goede komen. Het aan nemen van nieuwe franchisenemers kan bovendien stimulerend en verfrissend zijn voor de organisatie. Verder is het bij de start van een nieuwe franchisenemer vaak makkelijker om investeringen voor bijvoorbeeld interieuraanpassingen te doen. In bepaalde gevallen is er bij franchisenemers die langere tijd met de formule werken minder bereidheid tot herinvesteren. Tenslotte heeft de franchisegever de mogelijkheid om bij het werven van een nieuwe franchisenemer een eventueel vernieuwd ondernemersprofiel te hanteren.
Conclusie
Het is voor franchisegevers belangrijk om bij de ontwikkeling van hun franchiseformule te realiseren dat een ondernemer de menselijke behoefte heeft om zich te blijven ontwikkelen. Dit kan bij franchising een life-time partnership betekenen, maar kan ook juist een reden zijn om een franchiserelatie (voortijdig) te laten eindigen. Indien de behoeften en doelstellingen van de partners in de franchiserelatie dusdanig van elkaar gaan verschillen, is het voor beide partners van belang dit vroegtijdig te signaleren, serieus te nemen en vervolgens gezamenlijk maatregelen te nemen. Je kunt dan beter in goede harmonie uit elkaar gaan.
Volg Hallo Franchise ook op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok en YouTube!
Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!