Franchise fees en de verschillende franchise verdienmodellen
Hoe het zit met franchise en de verschillende vergoedingen kan soms best lastig zijn om bij te houden. Soms worden het fees genoemd, vergoedingen of zelf royalties. Soms worden ze per maand is rekening gebracht, soms per week. Hoe die fees in worden gevuld ligt helemaal aan de franchise formule.
Wat belangrijk is om te onthouden, is dat een franchiserelatie altijd een samenwerking is. Er wordt van de franchisenemer gevraagd een bepaald bedrag in de maand af te staan aan de franchiseorganisatie, maar dit is altijd in ruilen voor diensten vanuit de organisatie. Die fees zijn voor meer dan alleen het mogen gebruiken van een merk.
Entree fee
De entree fee is een eenmalige vergoeding die je betaald op het moment dat je je als franchisenemer aansluit bij een franchiseorganisatie. Dit is deel van de initiële investering die je doet in de onderneming.
De entree fee telt als vergoeding tegenover de franchisegever, omdat deze tijd en moeite heeft gestoken in de ontwikkeling van het franchiseconcept. De organisatie wordt op deze manier betaald voor de tijd, geld en moeite die zijn in het verleden al in de formule hebben gestoken.
Franchise fee
De franchise fee telt als verdienmodel voor de franchisegever. Dit is de maandelijks terug kerende vergoeding die de franchisenemer aan de franchisegever betaalt. Dit geld is bedoeld om de diensten en kosten vanuit de centrale organisatie te kunnen dekken. Maar dus ook om het voortzetten van de formule te kunnen garanderen.
Hoeveel je betaalt aan franchise fee kan dus per franchise weer verschillen. Sommige formules vraag een percentage over je maandelijkse omzet, ander vragen een vast bedrag. Er zijn zelf formules die een afspraak maken dat ze niet over een bepaald bedrag heen zullen gaan.
Marketing fee
De marketing fee is apart van de franchise fee. In veel gevallen zal de franchisegever er voor kiezen om deze los te verrekenen, omdat ze achteraf aan kunnen tonen dat dat bedrag voor de marketing gebruikt is. Hiermee kunnen ze marketing werkzaamheden verrichten als opzetten en kopen van verschillende advertenties, maken van social media content en merkherkenningen en branding.
Over het algemeen is deze fee vrij laag en ligt tussen de 1% tot 4%.
Net als het merk, de uitstraling en de diensten, kan dus ook de fee structuur per franchiseformule ontzettend verschillen. Bij sommige kleine formules wordt de marketing fee zelf in de franchise fee meegenomen.
Hoe weet je hoeveel de fees zullen bedragen? Dat is gelukkig heel makkelijk te achterhalen, elke franchiseformule heeft een informatiebrochure die je vooraf kan aanvragen waarin hun fee structuur helemaal is uitgelegd. Daar in kun je ook alles lezen of het merk, hun werkwijze, welke diensten je van hun kan verwachten en wat zij van jou als franchisenemer verwachten.
Volg Hallo Franchise ook op LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok en YouTube!
Blijf up-to-date en schrijf je in voor de Hallo Franchise nieuwsbrief!